SZINONIMÁK,
VULGÁRIS KIFEJEZÉSEK ÉS EGYÉB HIBÁK
Ebben
a leckében tovább boncolgatjuk az egyik legnagyobb és manapság – sajnos – a legfontosabb
témát.
Na,
akkor folytatásra fel!
Van
itt még egy dolog, amit sürgősen el kell felejteni – részben, mert nevetséges, és
nagyobb részben, mert illúzióromboló egy novellában, versben, vagy ficben (meg
úgy összességében akármilyen irodalmi céllal megíródott szövegben) ilyennel találkozni:
ez pedig a smiley.
Gondolom, senkinek sem kell bemutatnom őket, igen széles skálán mozognak már, van
belőlük minden féle: :( =D >.< xD :P ^^ -.- *.* ;) :$ n_n <3 8) T_T és
a többi. Msnen és hasonló helyeken oké, de az írásainkban legyünk olyan szívesek,
és hagyjuk el őket! Mégis hogy néz már ki egy olyan novella, ami tele van xD-kkel?
Részemről gyerekesnek és visszataszítónak találom – azt pedig a legnagyobb
magabiztossággal állíthatom, hogy a kiadók is. Nem kell azokat az xD-ket úgy használni,
mint normális emberek a pontot a mondat végén. Akik könyvet adtak ki sem smiley-ztak
minden olyan mondatuk után, amit viccesnek találtak. A poén smiley nélkül is
poén. Ha pedig valakinél nem vicces a poén, akkor azon pont nem egy „ikszdé”
fog segíteni… Ilyenkor kell humorérzéket növeszteni.
Sajnos
most nem olyan közegben vagyok, ahol egyértelműen tudom azt a szót használni intő
jelként, hogy „imnet-es”. (A neon.hu elődjének a blogrészlegéről van szó… Na,
hát, az valami kegyetlen hely volt.) Borzasztóan sajnálom, hogy törölték, mert onnan
aztán lehetett volna elrettentő példákkal dobálózni! (Tisztelet a kivételnek.)
Ha
már szóba hoztuk az msn-t, akkor ejtsünk erről is pár szót:
Aranyszabály:
a történetünkben mellőzzük az msn-hez, vagy ahhoz hasonló beszélgetést. Nagyon
ritka az a regény, amelyben ez elkerülhetetlen, és ott is törekedni kell a
legtermészetesebb megjelenítésre.
Elhiszem,
hogy modernizálódott a világ, és azt is, ha valaki hozzám hasonlóan találkozott
már ilyennel, de az bizony nem egy követendő példa. Az interneten legalább
annyi hülyeség van, mint értelmes dolog – vagy több.
Szerintem
ezzel a témával kapcsolatban nem nagyon lehet mást mondani. Fogadjuk el, vegyük
tudomásul, hogy egy valamire való írónak van esztétikai érzéke. Pont.
Ami
még szerintem kiemelendő az az ellenőrzés. Nagyon
fontos, és sose felejtsük el, hogy ezzel kell lezárni az írást – vagy ha nincs rá
időnk, akkor ezzel kell kezdeni, csak visszaolvasás formájában, és itt nem csak
az utolsó két sorra gondolok. Mindenre, amit a legutóbbi alkalommal leírtunk, és
ennek három fontos oka van:
1.
javítás
2.
felelevenítés
3.
ismerkedés a művel
Azokat
az elgépeléseket, szóismétléseket és egyebeket, amik nem oda valók, azokat bizony
javítani kell. És ha már egyszer kigyomláljuk a hibákat, ezzel egy időben természetesen
át is olvassuk, így megtudjuk, hol is hagytuk félbe az írást. Ez érvényes akkor
is, ha fel akarjuk tenni valahová, vagy csak eltesszük a winchester-ünk egy eldugott
sarkába. Nem szép dolog hibásan elmenteni valamit, hiszen mégiscsak a te munkád,
tiszteld meg annyival, és légy olyan igényes, hogy kijavítod. Mindenki azt szeretné,
ha felnéznének rá a művei miatt, de gondolj csak bele: Te mit vonsz le egy olyan
írásból, ami hemzseg az elgépelésektől? Igénytelen történet, igénytelen író…
vagy nem?
Na,
és bizony mi sem fontosabb annál, hogy ismerjük, amit írunk. Én például sok olyan
kis apró részletre bukkantam már rá, ami az olvasóimnak lehet, hogy egyáltalán nem
tűnt fel, de én mégis örültem neki, hogy „ejha, milyen ügyes voltam”. Az sem utolsó
szempont, hogy ha észreveszünk egy ilyen apróságot, akkor megláthatjuk benne a lehetőséget
az ihletszerzésre. Az ilyen mindig kincset ér.
Egy
tipp: Miután befejeztük, olvassuk el kétszer, amit alkottunk. (Persze nem kell egymás
után, de azért ne teljen el három hónap a kettő között.)
Az
első újraolvasásnál felejtsük el, hogy miről is szólt, vagyis viselkedjünk úgy,
mint aki akkor találkozik először azzal az írással. Ilyenkor észrevehetjük, hogy
melyek azok a helyek, amik csiszolásra szorulnak, így sokkal tisztább és átláthatóbb
képet tárhatunk az olvasó elé. Ha találtunk olyan részt, ami igényli a javítást,
akkor természetesen ezt meg kell tennünk. Nem szabad megijedni, ha egyes
részekből el kell venni, hozzá kell tenni, vagy át kell dolgozni. Minden olyan
munkálat, amely az iromány előnyét szolgálja, hasznos lépés. Ne mulasszuk el.
Másodszori
olvasásra pedig használjuk fel azt, hogy előtte már elolvastuk, és újra vessük bele
magunkat. Figyeljünk fel a szóismétlésekre, az elgépelésekre, a helytelen szóhasználatokra,
a mondatvégi írásjelekre, az előbb említett elbújt ihletforrásokra, egyszóval mindenre.
Ha valami nem úgy sikerült, ahogy jó lett volna, akkor próbáljuk meg orvosolni a
dolgot és szükség esetén ne legyünk lusták még több kisebb-nagyobb átírásokat végezni.
Ez a titka annak, hogy ha valaki eddig nem kapott, akkor kaphasson olyan kritikát,
amiben szerepel egy ehhez hasonló mondat: „Mindig
tudom, mit olvasok, sosincs olyan, hogy kapkodom a fejem, mert nem értem mit akarsz.”
Higgyétek el, a maga nemében nagyon nagy elismerés ez, és tanúsítani tudom, hogy
mennyire jó érzés. ;)
Az
utolsó fontos dolog pedig az, hogy ne higgyünk mindig a Word-nek. Igen, vannak
hibák, amiket kiemel vagy piros, vagy zöld vonallal, de sajnos az a zöld
vonalka gyakran akkor is képes megjelenni, amikor teljesen totálisan
felesleges, és képes valami iszonyatosan nagy marhaságot állítani.
Példa:
„A lány mosolygó arca olyan volt,
mint régen.”
Ebben
a mondatban a „lány mosolygó” részt, is össze akarja vonni, és azt akarja
kihozni belőle, hogy „lánymosolygó”. Semmi értelme, hülyeség, marhaság, ne
higgyünk neki.
Röviden,
tömören: ne elégedjünk meg annyival, hogy „á, mindegy, jó az úgy is.” Lehet,
hogy lassabban lesz kész, de az alkotói folyamatok már csak ilyenek…
Egy
másik lehetőség, ha keresel magadnak egy bétát.
Mi az a béta?
Egy
olyan személy, akivel leellenőrizteted az írásaidat, mielőtt bárki másnak megmutatnád.
Erre a szerepre azonban nem alkalmas mindenki, mert egy olyan embert kell, aki:
·
tőled jobban vagy veled egy szinten ír – egy tőled kezdőbb író nem tud rajtad segíteni,
·
őszintén elmondja a hibáidat,
·
tudja mi fán terem a kritikaírás (az igazi kritikáról is lesz még szó),
·
válaszol a kérdéseidre,
·
és nem rest kijavítani vagy tanácsot adni.
Ha
van a környezetedben olyan ember, aki alkalmanként meghallgat téged az ilyen témákkal
kapcsolatban, akkor szerencséd van. Ha két bétád is van, és te is bétázol nekik,
akkor meg pláne! Ha pedig még nincs, akkor próbáljatok meg összebarátkozni valakivel,
aki szereti és érdekli, ahogyan írsz, és ezen kívül könnyen tudsz vele kapcsolatot
létesíteni / fenntartani akár neten keresztül is.
Formaiságok:
A
lecke elején beszéltem nektek a bekezdésekről, és szerintem fontos lehet elmondanom
azt is, hogy hogyan lehet szépen karban tartani egy írást formailag. Grafikát
és kiadványtervezést tanulok, úgyhogy némileg értek hozzá. Egy jól kinéző
környezetbe helyezett szöveg olvasása sokkal kellemesebb, mint egy nagy
katyvasz.
Fontos,
hogy mellőzzük a dupla entereket – tartogassuk azokra a pillanatokra, amikor témaváltást
hajtunk végre. Ez alatt azt értem, hogy nagyon hülyén néz ki, ha a párbeszédben
minden sor között van egy üres. A párbeszéd legyen egy blokk, és az a blokk
kapcsolódjon az előtte/mögötte lévő leíró jellegű szövegpanelhez. Ne legyenek
felesleges üres enterek a szövegben, mert őszintén szólva, nagyon ronda…
Másik
formai szépséghiba a párbeszédeknél fordul elő. Bizonyára észrevettétek már, hogy
amikor párbeszédet írunk, a Word előszeretettel csinál belőle felsoroláshoz hasonlítható
valamit, ami nem mutat túl szépen, főleg akkor, ha a gondolatjel és a szöveg között
ott éktelenkedik két centi. Ha valaki nem tudja, mi a teendő ilyen helyzetben,
akkor a megoldás a következő:
Gondolatjel,
szóköz – és már ott is van az automatikusan beállítódó felsorolás. Ilyenkor
jönnek a képbe a gimis, középiskolás informatika órák, ahol mindannyiunknak
hadovált a tanár valami tabulátorokról…
Nem egy nagy ördöngősség, csak bekapcsoljuk a vonalzót, ha esetleg nem lenne, kijelöljük
az egész szöveget (igen, mindet), és rá kattintunk egyet a vonalzóra a sor eleje közelében. Ekkor megjelenik a
vonalzón egy csodálatos kis tabulátor, amit kedvünkre beállíthatunk a vonalzón,
hogy hol helyezkedjen el. Ez fogja meghatározni a felsorolások szövegének a
távolságát a felsorolástól, vagyis a párbeszéd szövegének a távolságát a
„gondolatjeltől”. Itt beállítunk egy szóköznyi helyet, és voilá – szépen és
gusztusosan néz ki a párbeszédünk. (A 2003-as Word-ben egyszerűbb volt, de mit
lehet tenni…?)
Másik
dolog az első sor behúzásának beállítása. Ez már igazán csak szépségi kérdés, de
nem árthat, ha elmondom, hogyan lehet beállítani, hogy úgy nézzen ki az irományunk,
mint a regények. Nem kell mást tenned, csak a fehér lap fölött lévő vonalzó bal
oldalára pillantani, ahol két picike háromszög és egy négyzet van. A szöveg kijelölése
után a legfelsőt fél vagy egy centivel jobbra kell húzni és már kész is. Sokkal
szebb, mint a három szóköz. ;) (A tabulátort pedig a felső háromszög mellé pár
milliméterrel jó tenni.)
Erről
a témáról egyelőre ennyi, de nem kell megijedni, még nincs vége, ugyanis hoztam
nektek három, azaz három linket a témával kapcsolatban:
•
Az első az általam használt internetes szinonimaszótár lenne. Rengeteg variációt
talál egy-egy szóra (jó, amire nincs rokon értelmű szó, arra természetesen nem talál),
és lehet válogatni a normális, vicces vagy vulgáris töltetű szavak közül. (Néha
még jókat is lehet röhögni rajta.)
•
A második merengőről származik. Szerintem nagyon hasznos, ami le van ide írva, és
nagyon érdemes elolvasni. Az egész kicsit Harry Potter világába kalauzol minket.
Aki nem szereti a HP-t az is olvassa el, mert tanulságos és nagyon jó stílusban
írták.
•
A harmadik linkem inkább csak érdekesség, játék a szavakkal – pontosabban csak egy
szóval. Érdemes elolvasni, ez még nem is hosszú.
Részlet Grétsy László tanár úr egy előadásából. Hát
itt tartunk. [elolvasom]
Hát ezt nem hiszem el. Éveken át olvastam az írásaidat Drachiss. Aztán másfél-két éve elcsábított a Kpop és már nincs annyi időm HP ficiket olvasni. De valami úgy látszik visszahúz oda, hisz most egy Kpop fancfic csopiból találtam ide. Haláli mik vannak.
VálaszTörlés